Fotledsskydd & Stöd

Skydda-fotleden-slipp-fotledsskador-vid-löpning

Vid stukningar och vrickningar av din fotled kan du bli hjälpt genom att använda ett fotledsstöd. Många gånger används även fotledsskydd i förebyggande syfte. Den vanligaste skadan är stukad fot, och den vanligaste stukningen är en återstukad fot, alltså att man stukar sin fot, flera gånger om.

Att stuka foten kan se genom att foten viker sig inåt och ligament, senor och kapsel på fotens utsida sträcks då upp och skadas.

Fotledsskador

Din fot svullnar upp och du får även en stark smärta. Du kan även få stelhet och besvär i foten som sitter kvar i flera månader. Träning av foten är då viktig att utföra. För att komma igång och för att minska risken för återstukning rekommenderas fotledsskydd.

Genom att använda fotledsskydd och ortoser så ger dessa kompression, stöd och verkar smärtlindrande samtidigt som de är smidiga och går utmärkt att använda i skor. Välj fotledsskydd utifrån användningsområde. Det finns för dig som vill förebygga skador så väl för dig som redan stukat foten och behöver rehabilitera den.

Fotledsskydd-Basket
Fotledsskydd.se-Banner

REKOMMENDERADE FOTLEDSSKYDD

UTVALDA & TESTADE FOTLEDSSKYDD FRÅN SPORTSREHAB
Fotledsskydd-MalleoTrain S

Fotledsskydd MalleoTrain S

  • Lindrar Hälsmärta
  • Behandlar Hälseneinflammation
  • Stödjer Fotleden
  • Snabbare Rehab

MalleoTrain-Fotledsstöd-Skydd-vcid-Artros-Bauerfeind-Köp-hos-fotledsskydd.nu

Fotledsstöd MalleoTrain

  • Artros & Artrit
  • Stukning & Svullnad
  • Stabiliserar Foten
  • Snabbare Rehabtid

MalleoTrain S Open Heel titan fotledsskydd fotledsstöd

Fotstöd MTrain OpenHeel

  • Reducerar Smärtan
  • Avlastning & Kompression
  • Stabiliserar Fotleden
  • Skydd mot Stukning

När uppstår fotledsskada & vad händer i foten?

Oftast sker fotledsskador när du utövar idrott. Det är ungefär var fjärde idrottsskada som är en stukad fot.  En stukad fot kan det bli när foten viker sig inåt under belastning. Utsidan på foten sträcks och mjukdelsvävnaderna på utsidan, under och framför den yttre fotknölen blir skadade. Det gör att foten svullnar upp och du känner smärta.

Stukad fot.

En stukad fot heter även fotledsdistortion eller fotledsstukning. Stuka foten är nog det som är den allra vanligaste fotskadan. Cirka hälften av alla stukningar på fötter

Man räknar med att det är kring 90 % av alla fotstukningar som går till på det sätt att det är de yttre strukturerna som skadas. Många gånger är skadorna av en lindrig art med viss svullnad och belastningssmärta. En del får dock värre skador, med en fraktur som följd.

Att återstuka foten är mycket vanligt, att man åter igen stukar samma fot under det nästkommande året. Genom att investera i ett fotledsskydd kan du minska riskerna för att detta ska ske.

Söker du behandling för din skadade fot? Då rekommenderar vi Hälsporrekliniken, dom är experter på alla sorters fotproblem Klicka här: Hälsporrekliniken

Skada-på-fotleden
Sukad-fot-bild-löpare-med-stukad-fot

Video – Så kan du skydda fotleden

Symtom vid stukad fot & fotled.

Smärta när du belastar foten som är stukad, samt en haltande gång för att undvika smärtan är mycket vanligt. Du får ofta även en svullnad som sätter sig kring ankeln vid den yttre fotknölen. Rörligheten i foten blir även sämre. Du kan känna av att det är ömt på vävnaderna på utsidan fotleden. Genom att du har smärta och svullnad så får du även nedsatt styrka och balans.

Om du lindrigt stukat din fot så brukar smärtan avta successivt på en vecka eller så. Men om du har en större skada så kan det även göra ont under vila. Om du inte kan stå på din fot så kan du ha fått en faktur eller en benavlossning från den yttre fotknölen. Om du misstänker detta så krävs en röntgen!

Hitta rätt fotledsskydd.

Om du vill minska riskerna att återstuka din fot, så är det bra att träna styrka, balans och koordination.

Det kvarstår ändå en risk, men en betydligt mindre sådan, att stuka foten om igen. Det är bra att ha ett träningsprogram med övningar att utföra och det i minst 8 veckor efter att du stukat foten. Det kan minska risken för återstukning med upp till 50 %!

Att skydda fotleden är något som är viktigt för alla, oavsett om du idrottar eller inte. Att investera i ett fotledsskydd som förbygger risken att stuka foten är alltid bra.

Om du redan råkat ut för en fotledsstukning, och behöver vila, rehabiliteras och minska risken för en återstukning så är det även här bra med att köpa ett fotledsskydd.

Ett annat sätt att motverka risken för återstukning är att använda sig av ett semistabilt fotledsskydd. Det reducerar direkt riskerna med att få en återstukning. Många väljer att regelbundet tejpa sina fotleder för att stabilisera fotleden men totalkostnaden för detta är ungefär tre gånger så hög som kostnaden av ett fotledsskydd.

Den normala läkningsprocessen där fotleden normaliserat tar ca ett år utan neuromuskulär träning.

Det är bra att direkt efter att du stukat fotleden första gången börja använda ett fotledsskydd samt att påbörja en neuromuskulär rehabträning. Du bör sedan använda ditt fotledsskydd så väl som fortsätta med rehabträning i minst 6 månader framåt. Detta gör att du får en mindre risk för återstukning.

malleotrain-s-basketball fotledsskydd

Fotledsskydd & träning vid stukning

Det är viktigt att du får rätt sorts skydd med de egenskaper som just du behöver. Antingen ett för att förbygga risker för skador eller ett för att rehabilitera de skador som redan uppstått.

Det finns en del saker du kan tänka på när du ska köpa ett fotledsstöd/skydd. Köper du fel typ, så kan det istället leda till skador. Du måste ha rätt storlek på ditt fotledsstöd! Det är inte bra att ha ett som är för litet eller för stort. Därför bör du mäta så att du får exakt rätt storlek.

Du bör även välja ett fotledsskydd utifrån vad det ska användas till. Ska du ha det i förbyggande syfte, eller för att rehabilitera en redan uppkommen skada?

Rätt fotledsskydd.

En del fotledsskydd kommer med en bra stabilitet och kompression för att undvika stukningar, medan andra är till för att avlasta och ge en värmande effekt. En del tejpar sina fötter och fotleder, och även om detta fungerar till viss del, så är det bättre att investera i ett ordentligt fotledsskydd. Denna kan återanvändas om och om igen och totalt kostar det dig mindre att köpa ett skydd, än att hela tiden köpa ny tejp för att tejpa med.

Det finns fotledsstöd i olika priskategorier. Välj ett som passar dig. Du bör välja ett skydd som går att tvätta, samt är enkel att ta på. Du ska även köpa ett som passar just dig i storlek, samt att du bör välja ett fotledsskydd utifrån användningsområde, då de alla fungerar på lite olika sätt.

Läs om ankelstöd här

Hur fungerar ett bra skydd?

Det finns flera olika viktiga saker att tänka på innan du väljer ett fotledsskydd som ska hjälpa din rehabilitering och förebygga framtida skador. Här presenteras information (se filmen nedan) om olika aspekter på vad som är ett bra stöd och skydd för din fotled.

AchilloTrain-PRO-Fotstöd

Fotstöd AchilloTrain PRO

  • Kompression & Avlastning
  • Avlastar Fotleden
  • Lätt & Smidig
  • Påskyndar Läkning

Achillo-MalleoLOC-Fotstöd

Fotledsskydd MalleoLoc

  • Artros & Svullnad
  • Lindrar Smärta
  • Stabiliserar Foten
  • Snabbare Rehabtid

AchilloTrain-Fotstöd

Fotstöd AchilloTrain

  • Minskar Smärta
  • Avlastar Fotleden
  • Stabiliserar Foten
  • Snabbare Rehab

Fotledsskydd MalleoTrain

Frågor eller funderingar? Maila oss

info@fotledsskydd.se

Relaterade sidor